فروشگاه هزار چاشنی

شماره تماس:

09052652270 | 021-6653138

0
0
کل حجم:تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نکاتی درباره دارچین

دارچین یک ادویه قدرتمند است که هزاران سال است در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. هنوز هم در بسیاری از فرهنگ‌ها از دارچین به ‌دلیل فواید زیاد آن، طعم شیرین و گرم‌کننده و سهولت استفاده در دستور پخت‌ها استفاده می‌شود.

جالب اینجاست که محققان دریافته‌اند که این ادویه از نظر سطح آنتی‌اکسیدانی، رتبه 1 را از 26 گیاه و ادویه محبوب در جهان دارد. همچنین دارچین دارای طیف گسترده‌ای از کاربردهای پزشکی و درمانی دیگر از جمله خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد دیابتی است.

دارچین در واقع از پوست درخت Cinnamomum verum (یا Cinnamomum zeylanicum) تهیه می‌شود. این پوست حاوی چندین ترکیب خاص است که مسئول بسیاری از خواص درمانی آن هستند، از جمله می‌توان به سینامالدئید، اسید سینامیک و سینامات اشاره نمود.

چرا مصرف دارچین برای شما مفید است و چگونه می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه باید در مورد این ادویه‌ی قوی بدانید بیاندازیم.

درخت دارچین در سراسر جهان رشد می‌کند و تقریباً 250 گونه دارچین تاکنون شناسایی شده است. با این وجود، امروزه دو نوع اصلی دارچین وجود دارد:

1- دارچین سیلان

گاهی اوقات به عنوان دارچین واقعی نامگذاری می‌شود. بهترین نوع دارچین است و دارای کیفیت بالایی می‌باشد. این نوع دارچین گران‌ترین نوع دارچین است.

2- دارچین کاسیا

به طور گسترده‌تری در دسترس است و معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارچین سیلان و کاسیا در واقع از دو درخت متفاوت، اما به هم مرتبط هستند. سیلان از درختانی است که در مناطقی مانند سریلانکا و تایلند رشد می‌کنند که کمیاب‌تر هستند، بنابراین سیلان گران‌تر است و یافتن آن در فروشگاه‌ها سخت‌تر است.
برعکس، دارچین از نوع کاسیا (که به آن سایگون یا دارچین چینی نیز گفته می‌شود) از درختانی است که در چین رشد کرده‌اند و ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. در ایران نیز درخت دارچین وجود دارد و محصولات آن در بازار یافت می‌شود.
تا به امروز، دارچین كاسیا به طور گسترده‌تری از سیلان مورد مطالعه قرار گرفته است، اما محققان تصور می‌كنند كه در واقع دارچین سیلان از مزایای سلامتی بیشتر از دارچین كاسیا برخوردار است.
دارچین سیلان همچنین حاوی ترکیب کمتری به نام کومارین نسبت به کاسیا است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند به کبد آسیب برساند. به همین دلیل، سیلان گزینه بهتری برای تولید عصاره دارچین است که حاوی دوزهای بسیار غلیظ ادویه است. در ضمن برای مصارف دارویی و مکمل، مانند قرص دارچین (عصاره دارچین سیلان به همراه کرم)، از دارچین سیلان استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش مزایای سلامتی، اثرات جانبی کمتری نیز داشته باشد.
تا جایی که طعم و مزه پیش می‌رود‌، گفته می‌شود که سیلان دارای طعم سبک‌تری نسبت به کاسیا است که عمیق‌تر و تندتر به نظر می‌رسد. با این حال، در بیشتر موارد، می‌توان از این دو به جای یکدیگر در دستور العمل‌ها استفاده کرد.
هر دوی دارچین سیلان و کاسیا به دلیل وجود سینامالدئید طعم و عطر تند قابل توجهی دارند. هر دو نوع نیز دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند، اما در واقع پودر دارچین سیلان دارای قدرت بیشتری است. دارچین به دلیل خواص ضد دیابتی که دارد، در کاهش سطح قند خون نیز نقش دارد، به خصوص اگر از قبل از داروهای کاهش دهنده قند خون (مانند متفورمین) استفاده شود.
علاوه بر این دو نوع رایج دارچین، برخی از انواع دیگر موجود عبارتند از:
• دارچین اندونزیایی
• دارچین ویتنامی
• دارچین هندی
• دارچین مالابار

 

خواص شگفت انگیز دارچین

دارچین به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌ها در جهان، مدت‌ها است که به دلیل خواص درمانی آن به عنوان یک ماده اصلی در بسیاری از کاربردهای بهداشتی و درمانی در طب سنتی خیلی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به برخی از مهمترین فواید این ادویه اشاره شده است:

  1. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی
  2. خاصیت ضدالتهابی
  3. محافظت از سلامت قلب
  4. پایدار کننده قند خون
  5. حفاظت از عملکرد مغز
  6. کاهش خطر ابتلا به سرطان
  7. خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی
  8. کمک به بهداشت دهان و دندان
  9. جلوگیری از عفونت قارچی کاندیدا
  10. کمک به سلامت پوست
  11. کاهش علائم آلرژی
  12. شیرین کننده طبیعی غیر قندی
  13. نگهدارنده غذایی طبیعی

نتیجه گیری
دارچین ادویه‌ای است که از پوست درخت دارچین به دست می‌آید که مملو از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز و کلسیم است.
افزودن آن به برنامه روزانه شما می‌تواند با لیست طولانی از فواید، از جمله کنترل بهتر قند خون، بهبود بهداشت دهان و دندان، افزایش سلامت قلب و کاهش التهاب همراه باشد.
انواع زیادی از گونه‌های دارچین در دسترس است، اما در درجه اول، دو نوع اصلی دارچین کاسیا و سیلان است. دارچین سیلان دارای فواید و اثرات درمانی قوی‌تر است و دارای مزایای سلامتی گسترده‌تری است، در حالی که تولید کاسیا ارزان‌تر و به‌طور گسترده‌تر در دسترس است.
دوزهای بالای این ادویه ممکن است علائمی مانند دشواری تنفس، زخم‌های دهان، کاهش قند خون و مشکلات کبدی را ایجاد کند. بنابراین، بهتر است مصرف را در حد متعادل نگه دارید و با یک رژیم غذایی مناسب زندگی فعال و سالمی داشته باشید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا